Blogi Mitä brändimarkkinointi on ja kannattaako se? Brändimarkkinointi kannattaa, kun sen tekee oikein.
05.03.2025 Brändimarkkinointi on mainontaa, joka pyrkii luomaan tiettyä kuvaa brändistä. Lähtökohtaisesti halutaan luoda vahva ja erottuva brändimielikuva. Brändimarkkinoinnilla yritetään täten luoda mahdollisimman miellyttävä ja asianmukainen kuva yrityksestä. Välillä tähän lopputulokseen päästään, toisinaan ei. Yritysten kannattaa kuitenkin pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvä kuva toiminnastaan. Tähän auttaa strategiaan perustuva brändimarkkinointi. Jotta voimme kuitenkin ymmärtää brändimarkkinointia syvemmin - tulee meidän kulkea aihealueessa pari askelta taaksepäin. Mitä sana brändi tarkoittaa? Brändillä tarkoitetaan mielikuvaa tai tunnetta, joka on syntynyt yrityksestä, henkilöstä tai tuotteesta, kun sen kanssa ollaan oltu yhteyksissä. Yleensä brändi-sanaa käytetään positiivisessa mielessä kuvaamaan yrityksestä tullutta positiivista mielikuvaa, mutta se voi myös olla negatiivinen, jos brändiin liittyy huonoja kokemuksia tai skandaaleja. Miksi brändäys on tärkeää? Artikkelissamme lisää brändeistä ja brändäyksestä. Mitä markkinointi on käyttännössä? Markkinointi on käytännössä asiakaslähtöisesti tarkkaan suunniteltu kokonaisuus, joka pitää sisällään tuotteen/palvelun, hinnoittelun, mainonnan, asiakaskokemuksen ja prosessit. Markkinoinnin tavoitteena on vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja lisätä yrityksen tunnettuutta sekä myyntiä. Markkinointi voi myös rakentaa pitkiä asiakassuhteita ja parantaa asiakastyytyväisyyttä, jos se toteutetaan oikein. Tieteellisesti todistettuja faktoja markkinoinnista löydät artikkelistamme: Mitä tiede tietää markkinoinnista? Mitä tulee kun nämä kaksi sanaa yhdistää: Brändi ja markkinointi? Pyritään luomaan tietynlaista kuvaa yrityksestä asiakaslähtöisesti - yleensä mainonnan eri keinoin. Brändimarkkinointi eroaa taktisesta markkinoinnista siten, että sillä ei pyritä saamaan nopeita tuloksia, vaan kestävää ja positiivista mielikuvaa yrityksestä. Brändimarkkinointi on strateginen lähestymistapa, jossa keskitytään yrityksen tai tuotteen brändin rakentamiseen ja vahvistamiseen. Se ei ole vain mainontaa, vaan kokonaisvaltainen prosessi, joka kattaa yrityksen viestinnän, visuaalisen ilmeen, asiakaskokemuksen ja tunnesiteen, jonka yritys luo asiakkaisiinsa. Mitä osa-alueita brändimarkkinointiin kuuluu? Yrityksen identiteetti: Logo, värit, typografia ja muut visuaaliset elementit. Arvot ja missio: Mitä yritys edustaa ja miksi se on olemassa. Tarinankerronta: Kuinka yritys viestii itsestään ja tuotteistaan. Asiakaskokemus: Millaisen tunteen ja kokemuksen yritys jättää asiakkailleen. Sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi: Miten brändi kommunikoi digitaalisissa kanavissa. Kannattaako brändimarkkinointi? Kannattaa. Tieteellisesti todistettuna brändimarkkinointi on se joka kannattaa. Kestävät vaikutukset positiiviseen mielikuvaan brändistä luo pitkän aikavälin tuloksia. Brändimarkkinointi ei ainoastaan auta erottumaan kilpailijoista, vaan se myös rakentaa asiakasuskollisuutta, mahdollistaa korkeamman hintapreemion ja parantaa yrityksen asemaa markkinoilla. Kun yritys panostaa brändimarkkinointiin strategisesti, sen vaikutukset voivat kestää vuosikymmeniä ja tukea pitkän aikavälin liiketoiminnan kasvua. Ai miksi se kannattaa? Erottautuminen kilpailijoista Kilpailu on kovaa useimmilla toimialoilla, ja ilman vahvaa brändiä yritys voi hukkua massaan. Brändimarkkinointi auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja jäämään asiakkaiden mieleen. Asiakasuskollisuuden kasvattaminen Vahva brändi luo tunnesiteen asiakkaisiin, mikä lisää uskollisuutta ja toistuvia ostoja. Kun asiakkaat tuntevat yrityksen arvot ja samaistuvat niihin, he todennäköisemmin pysyy uskollisina. Korkeampi hintapreemio Tunnetut ja arvostetut brändit voivat pyytää tuotteistaan ja palveluistaan korkeampia hintoja. Esimerkiksi Rolex ja Louis Vuitton myyvät tuotteitaan premium-hinnoilla, koska ne ovat rakentaneet vahvan brändin, johon kuluttajat haluavat samaistua. Parantunut asiakashankinta Hyvin toteutettu brändimarkkinointi houkuttelee uusia asiakkaita ja vahvistaa yrityksen mainetta. Kun ihmiset kuulevat positiivisia kokemuksia brändistä, he ovat todennäköisempiä kokeilemaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Brändimarkkinointi saattaa siis tuoda jopa enemmän uusia asiakkaita kun alennukset. Voiko olla? Kyllä vaan. Vahvempi asema markkinoilla Kun yritys investoi brändinsä rakentamiseen, se luo itselleen vahvemman aseman markkinoilla. Pitkän aikavälin investoinnit brändiin maksavat itsensä takaisin yrityksen kasvaessa ja vakiinnuttaessa asemansa. 5 nykyaikaista brändimarkkinointi strategiaa Kohderyhmän määrittely Brändimarkkinoinnin onnistuminen riippuu siitä, kuinka hyvin tunnet kohderyhmäsi. On tärkeää ymmärtää asiakkaiden tarpeet, toiveet ja kipukohdat. Selkeä ja yhtenäinen viestintä Yrityksen viestinnän tulee olla johdonmukaista kaikissa kanavissa. Yrityksen verkkosivut, somekanavat ja mainokset tulisi kaikki heijastaa samaa brändin identiteettiä. Sisältömarkkinointi ja tarinankerronta Hyvät tarinat herättävät tunteita ja tekevät brändistä muistettavan. Laadukkaat artikkelit, videot ja sosiaalisen median sisällöt voivat auttaa sitouttamaan yleisöä ja vahvistamaan brändiä. Sosiaalisen median hyödyntäminen Sosiaalinen media tarjoaa erinomaisen alustan brändin rakentamiseen. Aktiivinen läsnäolo ja vuorovaikutus seuraajien kanssa auttavat kasvattamaan yhteisöä ja luomaan luottamusta. Vaikuttajamarkkinointi Yhteistyö vaikuttajien kanssa voi lisätä brändin näkyvyyttä ja uskottavuutta. Kuluttajat luottavat usein enemmän vaikuttajien suositteluihin kuin perinteisiin mainoksiin. Jos yrityksesi haluaa menestyä pitkäjänteisesti ja rakentaa arvokkaan, tunnetun brändin, brändimarkkinointi on ehdottomasti kannattava sijoitus.