01.07.2024

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ei eroa juurikaan tavallisesta sisällöntuotannosta. Siinä huomioidaan vain hieman yksityiskohtaisemmin se, mihin keskitytään sisältöä tuottaessa. Näitä asioita ovat laadun lisäksi mm. tekstin pituus, keskimääräinen aktivioitumisen kesto, linkitykset, tekstin helppolukuisuus ja kappalejaot.

Googlen hakukoneessa tehdään 8.5 miljardia hakua päivittäin. (Lähde: SEO.AI) Mitä useammin tulet vastaan googlen hakukoneessa - Sitä todennäköisemmin saat kävijöitä sivustollesi..

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto kulkee myös nimellä SEO-sisällöntuotanto tai englanniksi SEO Content marketing..
 

Mitä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto käytännössä tarkoittaa?

Sivustollesi luodaan tekstejä (artikkelit/blogit), jotka ovat laadukkaita, mutta tukevat myös Googlen kävijöiden hakukonekäyttäytymistä ja antaa hakusanoja vastaavaa tietoa Googlen loppukäyttäjälle eli teidän potentiaaliselle asiakkaalle.

Tähän artikkeliin olet todennäköisesti päätynyt, koska olet etsinyt tietoa hakukoneoptimoidusta sisällöntuotannosta.

Tässä artikkelissa pyrin avaamaan sinulle mahdollisimman hyvin, mitä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on ja miten yrityksesi hyötyisi siitä.

Avaan myös vastapainoksi mahdollisia haittoja, joita hakukoneoptimoitu sisältö voi tehdä yrityksesi imagolle (jos sitä tehdään väärin..)
 

Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon hyödyt

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto auttaa ensisijaisesti yrityksesi potentiaalista asiakasta saamaan hänelle tärkeää informaatiota. Eli tässäkin ollaan yrityksille tärkeimmän asian äärelle = lisäarvon tuottaminen.

Sisällöntuotannossa tulee ottaa myös huomioon kappaleiden pituus sillä Googlen hakukonebotit pystyvät ymmärtämään noin 50 sanaa kerrallaan.
 

Myynnin tuki

Samalla optimointi tukee myös teidän myyntiprosessia antamalla potentiaaliselle asiakkaalle ymmärrystä teidän asiantuntijuudesta ja luottamusta siihen, että te olisitte juuri oikea toimija ratkaisemaan asiakkaan hyvinkin yksityiskohtaisen ongelman.

Sisällöntuotanto auttaa asiakasta ja kun asiakas on harkitsemassa ostoa, voi hän rauhassa marinoitua teidän asiantuntija artikkeleita lukiessa. Lyhytvideoiden suosio on valtavassa kasvussa, mutta ostovaiheessa kuluttajat tykkäävät myös kuluttaa asiantuntija sisältöä myös tekstin välityksellä.
 

Asiakkaan kokema lisäarvo

Tämä sisältö voi jo itsessään ratkaista asiakkaan ns. pienempiä ongelmia ja täten siirtää asiakasta lähemmäksi kohti kaupantekoa eli isomman ongelman ratkaisemista..

Koska asiakas saa haluamaansa asiaan vastauksen teidän sisällöstä, lisääntyy luottamus teidän asiantuntijuutta kohtaan. Koskaan ei kannata paaluttaa osaamista ja jättää sitä jakamatta ilmaiseksi. Voit antaa kaiken informaation, jota sinulla on ja myydä silti käytännön jalkautuksen asiakasyritykselle.
 

Myyntimateriaali

Parhaimmillaan voitte käyttää hakukoneoptimoitua sisältöä myyntimateriaalina, jota voitte lähettää asiakkaillenne tarjouksen tai sähköpostin yhteydessä.

Koska kyseessä on hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto. Tullaan kysymykseen, miten tämä sisältö voi parantaa teidän näkyvyyttä googlessa?

Onneksenne voin kertoa, että sisällöntuotanto on jopa tehokkain tapa tehdä hakukoneoptimointia eli sijoittua korkeammalle hakukoneessa kaikista kilpailluimmilla avainsanoilla.

Mitä enemmän asiantuntevaa tekstiä sivustolla on → Sitä luotettavampana hakukoneet pitävät kyseistä sivustoa. Sisällön tulee olla laadukasta ja autenttista, mutta myös tekstin pituus vaikuttaa merkittävästi sen sijoitukseen hakukoneessa.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto lisää herkästi kävijöitä sivustollanne ja sen avulla voitte myös ohjata kävijöitä tekemään teidän haluamia toimintoja, kuten

ohjata kävijöitä tuotesivustolle, jossa kyseinen käyttäjä voi tehdä ostopäätöksen painamalla muutamaa nappia. Täten hakukoneoptimoidulla sisällöntuotannolla voi olla merkittävä rooli liikevaihdon kasvattamisessa.
 

Keskimääräisen aktivoitumisen keston kasvu

Tekstejä lukiessa kävijät viipyvät sivustolla kauemmin → Googlen hakukonebotit pitävät tätä sisältöä hyödyllisenä (Jota sen on myös tarkoitus olla)

Mitä pidempään kävijät viipyvät sivustolla, sitä todennäköisemmin sivuston päädomain sijoittuu korkealle googlen hakukoneessa.

Lue lisää käytännönläheisestä hakukoneoptimoinnista täältä: Hakukoneoptimoinnin opas..

Meillä Therwiz Designilla nämä artikkelit ovat tulleet hyvinkin lähelle yrityksen strategiaa ja ne vaikuttavat myös meidän sosiaalisen median markkinointiin, asiakkuuksien hallintaan ja uusasiakashankintaan.
 

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tukee aina myös muuta sisällöntuotantoa.

Varsinkin tällä hetkellä kun lyhytvideot ovat valtavassa suosiossa → Voit saada kymmeniä käsikirjoituksia (tai videoideoita) pelkästään yhden artikkelin pohjalta.

Tässäkin artikkelissa olen käyttänyt kymmeniä pointteja, joita hyödyntää myyntitapaamisissa ja muussa sisällöntuotannossa. Sinäkin voit tehdä artikkelien pohjalta täysin samanlaisia johdannaisia.
 

Brändi

Asiantuntijabrändille artikkelit, jotka viestivät asiantuntijuutta ovat elintärkeitä. Kun yrityksenne sijoittuu korkealle hakukoneessa hyvällä sisällöllä, parantaa tämä brändimielikuvaa teistä asiantuntijayrityksenä.

Jos brändi-identiteettinä asiantuntijuus → Suosittelen hyödyntämään hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa.
 

Sisällön ajankohtaisuus

Sisällön ajankohtaisuus ja relevanttius on tärkeää. Tämä edellyttää jatkuvaa sisällön päivittämistä ja kehittämistä, josta aiemmin mainitsin. Asiantuntijoilla on kuitenkin hyvä käsitys siitä, minkälaisista asioista potentiaaliset asiakkaat haluavat sisältöä.

Aktiivinen myyntityö tukee myös sisällöntuotantoa → Ota palavereista muistiin yleisimpiä kysymyksiä, joita asiakkaat esittävät. Näiden pohjalta voit tehdä laadukasta sisältöä, joka on myös erittäin ajankohtaista.

Hakukone-botit lukevat myös aktiivisen materiaalin päivityksen luotettavuuden merkkinä. Pienilläkin muutoksilla artikkeliin, voi saada merkittävästi paremman sijoituksen hakukoneessa. Siksi usein hyvien artikkeleiden aktiivinen päivittäminen on tärkeämpää, kuin kokonaan uuden artikkelin tekeminen.
 

Sosiaalisen median tuki

Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja linkitykset sivuston artikkeleihin auttaa entisestään artikkeleita sijoittumaan paremmin hakukoneessa.

Markkinoinnissa on tullut viime vuosina tutuksi termi Flywheel (Linkki: Hubspot), joka tarkoittaa sitä, että saadaan kylmäliidi flywheelin sisälle, jossa se marinoituu lämpimäksi liidiksi. Lopulta hänestä tulee asiakas. Tyytyväisestä asiakkaasta referenssi, joka tukee taas markkinointia.

Hakukoneoptimoidut artikkelit ja aktiviinen sisällöntuotanto sosiaalisessa mediassa tukee flywheelin pyörimistä tehokkaasti.

Ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut lyhyessä ajassa hyvin paljon ja siitä syystä perinteiset funnelit, eivät ole välttämättä se tehokkain tapa lisätä myyntiä.

Vanhat asiakkuudet voivat olla juuri niitä, jotka lukevat teidän artikkeleita ja ostaa pelkästään niiden perusteella lisäosia teidän palveluntarjoamasta.
 

Vielä niistä haitoista

Ja ne mahdolliset haitat ovat minimaaliset. Ulkoistamalla hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon saatat siirtää asiantuntijuuden toisen nimiin, jos et itse pysy perillä siitä, mitä näissä teidän sivuilla julkaistuissa artikkeleissa nyt lukikaan.

Siirtämällä vastuun hakukoneoptimoidusta sisällöntuotannosta tekoälylle -> Viet tekstistä vivahteen pois, jota ei voi korvata eli ihmisen.. Itse pyrin kirjoittamaan tekstiä hiukan persoonallisemmin, jottei kukaan erehdy luulemaan sitä tekoälyn luomaksi sisällöksi..
 

Lopuksi yhteenveto

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tukee teidän yrityksen myyntiprosessia sen jokaisessa vaiheessa. Näiden artikkelien ansiosta sijoitutte korkeammalle googlessa, saatte enemmän kävijöitä sivustolle, täten parantamalla pelkästään konversioprosenttia → Saatte enemmän myyntiä.

Olemme aina vain yhden askeleen päässä menestyksestä. Tämä voi olla juuri se merkittävin askel.

Jos haluat ulkoistaa hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon..
Raapustamme demo-artikkelin teille 24h sisällä yhteydenotosta 🙂

Jere Kamppinen Therwiz Design

Ole yhteydessä!
Jere Kamppinen
Myynti ja markkinointi
jere@therwizdesign.fi
+358503738707

Mainostoimisto Vaasa ja Pietarsaari, (Pohjanmaa) 
Kokonaisvaltainen mainostoimisto palveluksessasi..